Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 

ONLINE-PLUS: The Psychology of Aesthetics and Art - Einzelansicht

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Langtext
Veranstaltungsnummer 120913 Kurztext
Semester SS 2021 SWS 2
Teilnehmer 1. Platzvergabe 0 (manuelle Platzvergabe) Max. Teilnehmer 2. Platzvergabe 20
Rhythmus Jedes 2. Semester Studienjahr
Credits für IB und SPZ 3
E-Learning
Hyperlink
Sprache Englisch
Belegungsfrist Zur Zeit keine Belegung möglich
Abmeldefristen
Nach Zulassung ist eine Abmeldung nur durch den Dozenten möglich.

Nach Zulassung ist eine Abmeldung auch durch den Teilnehmer möglich.

Nach Zulassung ist eine Abmeldung nur durch den Dozenten möglich.
Termine Gruppe: 0-Gruppe iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Lehrperson (Zuständigkeit) Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer 2. Platzvergabe
Einzeltermine anzeigen Do. 14:00 bis 16:00 c.t. w. 15.04.2021 bis
15.07.2021
    findet statt   20
Gruppe 0-Gruppe:



Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
keine öffentliche Person
Zuordnung zu Einrichtungen
Institut für Psychologie
PRO Allgemeine Psychologie I
Inhalt
Voraussetzungen

Bachelor degree in Psychology or in a related discipline.

Leistungsnachweis

written or oral exam

ECTS: 3

Lerninhalte

"Beauty is in the eyes of the beholder.” What underlies this cliché is a belief shared among many, including great philosophers such as David Hume and Immanuel Kant, that aesthetic judgements are subjective, a matter of personal taste; hence, not to be argued. The implication of this view is that aesthetic experience as a subject of scientific inquiry is inevitably challenging – for strictly-controlled experimental manipulations and quantitative measurements, thus reducing complex sensations and emotions down to numbers, cannot seem more counterintuitive, if not impossible. Yet, aesthetic experience is ubiquitous and universal. Even without consciously contemplating beauty, our aesthetic preferences influence many of our day-to-day choices beyond pure hedonism – from purchase decisions of products, partner selection, to voting behaviour in elections, all of which have real-world consequences. This makes understanding aesthetic experiences a necessary piece of the puzzle in psychology. This course aims to advance students’ empirical understanding of the factors that modulate aesthetic judgements as a universal human experience using facial attractiveness, visual art and architecture appreciation as cases in which principles of perceptual and cognitive processing apply.

 Course objectives

  • To appreciate the relationship between fundamental and advanced processes of visual perception and cognition and aesthetic appreciation
  • To understand and be able to critically evaluate theories concerning the psychology of aesthetic experiences
  • To gain insight from the latest research in the psychology of aesthetics and art

Proposed topics:

  1. The philosophical roots of beauty and early experimental aesthetics
    • Objective standard of beauty – Plato, Aristotle; beauty as subjective experience – Hume, Kant; psychophysics and aesthetic judgements – Wundt, Berlyne
  2. Contemporary theories concerning the psychology of aesthetics and art
    • Arousal theories; evolutionary theories; perceptual fluency hypothesis; information processing frameworks (e.g. perceptual-cognitive models)
  3. Facial attractiveness
    • Unchangeable and transient facial properties and attractiveness
  4. Aesthetic preferences in colours and spatial properties
    • Recent findings and their theoretical implications
  5. Visual attention and aesthetic processing
    • Eye-tracking methodology, top-down influences
  6. Image statistics and the appreciation of visual art
    • Bottom-up approach, fundamentals of image statistics (e.g. fractals, complexity)
  7. The neural basis of aesthetic emotion
    • Findings from neurological studies
Zielgruppe

M.Sc. students

Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SS 2021 , Aktuelles Semester: SoSe 2024

Impressum | Datenschutzerklärung