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Democracy, Trust & Political Ethics - Einzelansicht

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Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Langtext
Veranstaltungsnummer 126924 Kurztext
Semester WS 2016 SWS 2
Teilnehmer 1. Platzvergabe 20 Max. Teilnehmer 2. Platzvergabe 25
Rhythmus keine Übernahme Studienjahr
Credits für IB und SPZ
E-Learning-Plattform
Hyperlink
Sprache Englisch
Belegungsfrist Zur Zeit keine Belegung möglich
Abmeldefristen
Nach Zulassung ist eine Abmeldung nur durch den Dozenten möglich.

Nach Zulassung ist eine Abmeldung auch durch den Teilnehmer möglich.

Nach Zulassung ist eine Abmeldung nur durch den Dozenten möglich.
Termine Gruppe: 1-Gruppe iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Lehrperson (Zuständigkeit) Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer 2. Platzvergabe
Einzeltermine anzeigen Mo. 16:00 bis 18:00 Einzel-V. 24.10.2016 bis
24.10.2016
Carl-Zeiß-Straße 3 - SR 309   findet statt  
Einzeltermine anzeigen Fr. 14:00 bis 18:00 Einzel-V. 09.12.2016 bis
09.12.2016
Carl-Zeiß-Straße 3 - SR 226   findet statt  
Einzeltermine anzeigen Fr. 14:00 bis 18:00 Einzel-V. 03.02.2017 bis
03.02.2017
Carl-Zeiß-Straße 3 - SR 224   findet statt  
Einzeltermine anzeigen Sa. 14:00 bis 18:00 Einzel-V. 10.12.2016 bis
10.12.2016
Carl-Zeiß-Straße 3 - SR 221   findet statt  
Einzeltermine anzeigen Sa. 10:00 bis 16:00 Einzel-V. 04.02.2017 bis
04.02.2017
Carl-Zeiß-Straße 3 - SR 224   findet statt  
Einzeltermine ausblenden So. 12:00 bis 16:00 Einzel-V. 11.12.2016 bis
11.12.2016
Carl-Zeiß-Straße 3 - SR 221   findet statt  
Einzeltermine:
  • 11.12.2016
Einzeltermine anzeigen So. 12:00 bis 16:00 Einzel-V. 05.02.2017 bis
05.02.2017
Carl-Zeiß-Straße 3 - SR 224   findet statt  
Gruppe 1-Gruppe:



Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
keine öffentliche Person
Zuordnung zu Einrichtungen
Institut für Politikwissenschaft
Inhalt
Kommentar

Do you trust your government? Or your representative? Or your neighbor?

“Trust” and “distrust” have become important terms when discussing the state of democracies. A lack of citizens’ trust in the political system and its representatives has been seen as a factor that significantly contributes to phenomena such as the decline in political participation or the rise of populist movements all over the world.

The reasons for the decline of the public’s trust are manifold. However, it would be to easy to assume that trust as such is always valuable and appropriate. To trust blindly is not a good idea in a polity where different ideas and interest collide. Quite the contrary, a democracy - with its checks and balances (elections, courts, the press etc. pp) - is based on the institutionalization of distrust. It is this ambiguous relationship between trust and distrust that will be in the center of our seminar. For that, we will, for instance, consult classic authors, such as John Locke, but also more modern ones, such as Piotr Sztompka or Pierre Rosanvallon. We will also engage with the empirical side of the issue. Among others we will explore how trust/distrust is actually measured and what factors (e.g. corruption) influence it. Lastly, trust-building is on the agenda. We will discover, on the one 

Literatur

e.g.

Sztompka, Piotr. 1999. Trust: A Sociological Theory. Cambridge, UK; New York, NY:Cambridge Univ. Press.

Ankersmit, Frank R., and Henk Te Velde, eds. 2004. Trust: Cement of Democracy?. Leuven [u.a.]:Peeters.

Rosanvallon, Pierre. 2008. Counter-Democracy: Politics in an Age of Distrust. Cambridge [u.a.]:Cambridge Univ. Press.

Nye, Joseph S., Philip Zelikow, and David C. King. 1998. Why people don't trust government. Cambridge, Mass. [u.a.]:Harvard Univ. Pr.

 

 

 

Bemerkung

„Wer die erste Sitzung der Lehrveranstaltung versäumt, ohne sich vorher schriftlich oder persönlich zu entschuldigen, kann den Anspruch auf einen Platz in der LV verlieren, wenn es mehr Interessenten als Plätze gibt. Dies gilt ungeachtet der Platzzuweisung durch Friedolin und ist im Einklang mit der grundsätzlichen Aufhebung der Anwesenheitspflicht.”

Voraussetzungen

Requirements: This seminar emphasizes active participation (and thus presence) of the students. Students are required (a) to carefully study the assigned literature and prepare questions for each text to help each other see different aspects of the texts; (b) to deliver an presentation on an chosen topic to deepen the knowledge of the participants on the given topic and to engage them in a scholarly debate on the presented ideas; and (c) to engage into discussions on texts and presentations to foster a deeper understanding among all participants.

Leistungsnachweis

The students are required to write a term paper (12-15 pages) on an a seminar-related topic. The paper's questions should reflect the seminar's discussions and outcomes.

Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WS 2016 , Aktuelles Semester: WiSe 2019/20

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