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Empirisches Forschungsseminar 2: The activation of age stereotypes depends on the compound of category and context - Einzelansicht

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Langtext
Veranstaltungsnummer 167311 Kurztext
Semester SS 2020 SWS
Teilnehmer 1. Platzvergabe 0 (manuelle Platzvergabe) Max. Teilnehmer 2. Platzvergabe 5
Rhythmus Jedes Semester Studienjahr
Credits für IB und SPZ
E-Learning-Plattform Moodle  
Hyperlink
Sprache Englisch
Belegungsfrist Zur Zeit keine Belegung möglich
Abmeldefristen A1 - Belegung ohne Abmeldung    17.02.2020 09:00:00 - 27.04.2020 07:59:59   
Nach Zulassung ist eine Abmeldung nur durch den Dozenten möglich.
A2 - Belegung mit Abmeldung 2 Wochen    27.04.2020 08:00:00 - 18.05.2020 23:59:59   
Nach Zulassung ist eine Abmeldung auch durch den Teilnehmer möglich.
A3 - Belegung ohne Abmeldung    19.05.2020 00:00:01 - 17.08.2020 07:59:59   
Nach Zulassung ist eine Abmeldung nur durch den Dozenten möglich.
Termine Gruppe: 0-Gruppe iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Lehrperson (Zuständigkeit) Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer 2. Platzvergabe
Einzeltermine anzeigen Mo. 14:00 bis 16:00 w. 20.04.2020 bis
13.07.2020
August-Bebel-Straße 4 - SR 115 Rothermund, Klaus, Universitätsprofessor Dr. ( begleitend )
Huang, Tingting ( verantwortlich )
findet statt   5
Gruppe 0-Gruppe:



Zugeordnete Personen
Zugeordnete Personen Zuständigkeit
Huang, Tingting verantwortlich
Rothermund, Klaus, Universitätsprofessor, Dr. begleitend
Studiengänge
Abschluss Studiengang Semester Prüfungsversion
Bachelor B.Sc. Psychologie - 2007
Zuordnung zu Einrichtungen
Institut für Psychologie
LS Allgemeine Psychologie II
Inhalt
Kommentar

Semantic network model of stereotypes (Anderson, 1974) suggested that categorizing a person as old increases the accessibility of all traits that are characteristic for the group of old people (like being helpless, wise, frail, or generous). This indicates that category alone is sufficient for an activation of all traits that belong to the stereotype of a category.

However, there are several objections to this so called fan effect. First, the amount of activation has to be distributed across all the traits so that the activation strength of each trait could be weak if all the traits become activated simultaneously. Second, it’s futile and helpless for the individual to activate those stereotypical traits which are unrelated to the current context. Besides the theoretical objections, a replication study by Müller and Rothermund (2014) failed to replicate the former finding that simple category prime is enough to activate stereotype.

A series of experiments conducted by Casper, Wentura and Rothermund (2010, 2011) found category-by-context effects which indicated that only the combination of category (e.g., young vs. old) and context (e.g., the context in which a person is encountered, or the specific behavior that is shown by a person) is able to activate stereotype. These category-by-context effects were further explained by Casper and her colleagues (2011) as supper-additive effects, which means that the effects of the combination of category and context information are not simple additive effects of category and context. However, this was mere post-hoc explanation.

In this Empiriepraktikum, using a picture priming paradigm in combined with lexical decision task, we aim to investigate whether category-by-context effects appear when category and context are processed in an additive versus super-additive way. This study will be able to answer the operating condition of category-by-context effects in stereotype activation and further uncover how stereotypes are represented by category and context.

Class sessions will be conducted in English by M. Sc. Tingting Huang. All literature will be in English. The first study will be developed, conducted and analyzed during the Wintersemester, the second study will take place in the Sommersemester. The results will be presented in the form of a Poster at the EmPra-Kongress.

 

Voraussetzungen:

Wintersemester: Regelmässige Teilnahme, aktive Mitarbeit bei der Planung der Studie und schriftlichen Bericht (4 ECTS)

Sommersemester: Regelmässige Teilnahme, aktive Mitarbeit bei der Durchführung der Studie und Posterpräsentation beim Empra-Kongress (4 ECTS)

Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SS 2020 , Aktuelles Semester: WiSe 2020/21

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